Η Κοίμηση της Παναγίας . Το Δρώμενο για τους ανθρώπους του 15ου αιώνα

Η Κοίμηση της Παναγίας, δεύτερο μισό 15ου αιώνα, 45,5 x 85 εκ. Άγνωστος ζωγράφος Κρητικού εργαστηρίου
 Ελληνικό Ινστιτούτο Βενετίας

Πως κατανοούσε το Άγιο δρώμενο ο αγιογράφος της λεγομένης Κρητικής σχολής ζωγραφικής ,της ίδιας σχολής και περιόδου με τον Δομίνικο Θεοτοκόπουλο και η συνομιλία του με τους θεατές -λατρευτές πιστούς, που θα προσκυνούσαν το θεϊκό περιεχόμενο σε αέναο χρόνο, είναι κάτι που προκαλεί ενδιαφέρον ,μιας και μας γυρνάει αρκετούς αιώνες πίσω ,στους ταραγμένους χρόνους για τους Έλληνες του 15ου αιώνα. 

Στην εικόνα αυτή λοιπόν ,παριστάνεται η Κοίμηση της Παναγίας, το επεισόδιο του Ιεφωνία και η Μετάσταση .




Στο κεντρικό τμήμα βρίσκεται η Παναγία στη νεκρική κλίνη, ο Χριστός που περιβάλλεται από δόξα και αγγέλους, ο οποίος κρατάει την ψυχή της με τη μορφή σπαργανωμένου βρέφους, απόστολοι, ιεράρχες και πιστοί.


Το επεισόδιο του Ιεφωνία εικονίζεται σε πρώτο επίπεδο, με τον αρχάγγελο Μιχαήλ που έχει κόψει τα χέρια του βέβηλου, ο οποίος προσπάθησε να ανατρέψει την κλίνη.



Ψηλά εικονίζονται οι απόστολοι που προσέρχονται από τα πέρατα του κόσμου μέσα σε νεφελώματα, καθώς και η Μετάσταση της Θεοτόκου.

 Στο τελευταίο επεισόδιο η Παναγία μέσα σε δόξα μεταφέρεται από δύο αγγέλους στον ουρανό και παραδίδει την ζώνη της στον Θωμά. Δύο ακόμη άγγελοι κρατούν ανοικτές τις πύλες του ουρανού.